Sidor

2010-01-07

Bokfrågornas ABC del 7

Dags för del 7 i Lilla Os utmaning Bokfrågornas ABC.

1. Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?

Jag vet inte riktigt vad som räknas som gubbsnusk, men jag tror inte att jag har läst något sådant.  Det närmaste gubbsnusk jag har läst på senare tid är nog Ken Folletts En värld utan slut, där "runda, mjuka bröst" nämns väldigt ofta, och där folk då och då "kåtar upp sig bakom en kyrkopelare".

2. Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?

Det är många böcker som har fått mig att gråta, jag har väldigt lätt för att börja gråta. En bok som jag vet att jag grät väldigt mycket när jag läste, var Sula av Toni Morrison. Jag minns inte riktigt vad den handlade om, men jag minns att tårarna sprutade.
En favoritförfattare vars böcker alltid får mig att gråta är Amy Tan, jag minns inte att någon av hennes böcker inte har fått mig att gråta.

3. Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

När jag var yngre läste ofta om böcker, många många gånger. Sådant har jag inte tid med nu, när jag inte läser lika snabbt som förr. Donna Tartts Den hemliga historien vet jag att jag läste flera gånger när jag gick på gymnasiet, men nu är det säkert tolv år sedan jag läste den sist, även om jag tänker på den ibland.

De enda böckerna som jag läser om riktigt ofta (minst en gång om året) nu för tiden är Gösta Knutssons underbara böcker om Nalle Lufs. De är härligt tramsiga och får mig alltid på gott humör.

4. I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

Jag skulle nog välja några favoritförfattare som verkar vara trevliga även privat, så det blir: Terry Pratchett, Joanne Harris, Jasper Fforde och Patrick Rothfuss. Jag har ingen aning om vad vi skulle prata om, för jag är väldigt tystlåten i gruppsammanhang, så jag skulle väl mest sitta och lyssna och antagligen önska att jag skulle få gå hem snart.

5 kommentarer:

Lilla O sa...

"kåtar upp sig bakom en kyrkopelare" jo jag tackar...

Amy Tan, det var länge sedan jag läste något av henne. Riktigt bra böcker!

Den hemliga historien köpte jag precis, känns som en "måste-klassiker" som jag verkligen vill läsa!

Olivia sa...

Jag älskar Amy Tans böcker, men av någon anledning har jag inte kommit mig för att läsa hennes senaste, Saving fish from drowning, som är från 2005.

Jag hoppas att du gillar Den hemliga historien! Fast jag kan inte garantera att den är så bra som jag minns att den var, man upplever ju böcker lite annorlunda när man är tonåring.

snowflake sa...

Amy Tan!! En av mina favoriter, jag glömmer bort henne mellan varven men sen när jag hittar igen henne blir jag så glad.
Saving fish from drowning är bra, förstås. Handlar om en grupp resande i Burma.
När du läst ut alla dina åtta, fjorton, tjugotre böcker du börjat på kan du beställa den. :-)

Olivia sa...

Snowflake: Den ligger på min önskelista hos Adlibris, får väl slå till någon gång framöver.

Lilla O sa...

Snowflake, nörton böcker minst i läslistan,men sedan så... Ledigt för lässtress någon? Ska ta upp det med chefen på måndag!