Sidor

2010-01-02

Bokfrågornas ABC del 6

Dags för bokstaven F i Bokfrågornas ABC


1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Joanne Harris bok Choklad handlar om den frihetsälskade och kringflackande Vianne som slår sig ner i en liten by i Frakrike och öppnar chokladaffär. Hon börjar influera byborna till att njuta lite mer av livet och att vara mer fritänkande. Byns trångsynta och stränga präst börjar genast motarbeta henne. Den här boken har även blivit film, som är väl så mysig, men inte alls lika mörk som boken. Så läs boken! Den har även fått en fortsättning, The lollipop shoes, men den är inte riktigt lika bra.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Jag läser gärna boken först om den verkar bra eller intressant, och ofta är det ju så att jag har läst boken långt innan det blivit aktuellt med en filmatisering. Jag ser hemskt gärna filmatiseringar av böcker jag har läst, det är alltid intressant att se hur de lyckas.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

Min favorit är nog Sagan om ringen-trilogin. Böckerna är rätt trista, men jag älskar filmerna! Den röda lyktan, som är en av mina favoritfilmer, bygger på en kortroman av Su Tong. Filmen har jag sett hur många gånger som helst, och tröttnar aldrig. Romanen är också riktigt bra.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Det var svårt, de flesta författare jag gillar får rätt mycket utrymme. Det är nog snarare så att jag retar mig på vissa författare som får för mycket utrymme. Jag tycker om att läsa böcker av författare som det inte är så mycket ståhej kring.

1 kommentar:

Lilla O sa...

Har inte läst den röda lyktan, men jag älskade filmen! Tack för tipset.