Sidor

2008-08-19

Gregory Maguire: Confessions of an Ugly Stepsister

Två anledningar hade jag att läsa den här boken nu i dagarna:

1. Efter Barnahandlerskan behövde jag läsa något godhjärtat.

2. Jag lånade den av min syster i julas, och jag tänkte att det kunde vara kul om jag läst den innan hon kom hem till Sverige igen (idag).

Jag orkar egentligen inte skriva någon recension för jag har huvudvärk och min bror spelar Halo 3 på jobbigt hög volym i samma rum som datorn, och mamma surrar omkring och tjatar och är jobbig.

Men det var i alla fall en fin berättelse, som bygger på sagan om Askungen, men ur styvsystrarnas synvinkel. Det handlar om skönhet, godhet och andra sådana teman som är vanliga i sagor. Boken är som gjord för bokcirklar och diskussionsgrupper eftersom den inte direkt är subtil i sina budskap, och den har faktiskt en "Reader's group guide" längst bak.

Den utspelar sig i Holland på 1600-talet, och det är en miljö som jag faktiskt har stött på i så många böcker nu att jag faktiskt är lite trött på den. Det är tulpaner hit och konstnärer dit. Men det är också lite sagoskimmer över den ganska idylliska miljön, och det gillar jag. Språket är vackert och karaktärerna känns verkliga, men dialogerna känns inte helt naturliga.

En av anledningarna till att jag har huvudvärk är att jag låg och läste hela natten, och det är faktiskt ett mycket gott betyg för en bok. Så mina små klagomål till trots, jag älskade den här boken!

Beauty is no end in itself, but makes our lives less miserable so that we might be more kind - well, then let's have beauty, painted on our porcelain, hanging on our walls, ringing through our stories. We are a sorry tribe of beasts. We need all the help we can get.

3 kommentarer:

Magister sa...

Historier berättade ur "fel" synvinkel är kul. Neil Gaiman har en bra novell som heter... "Snow, Apple, and Glass" (TROR jag) som berättar Snövit ur styvmoderns synvinkel (och Snövit är monstret!). Och så finns det en rolig roman av Sheri S. Tepper, Beauty, där huvudpersonen är Törnrosas syster, Askungens gudmor och... ja, nu minns jag inte vad den tredje sagan var. Mycket läsvärda, i alla fall, både Gaiman och Tepper.

Yrs
Martin

Arina sa...

Det verkar riktigt intresant. Nya perspektiv på gamla berättelser kan vara riktigt givande.

Olivia sa...

Arina: Du kan nog få låna den, Oleana vill inte släpa med den till Uppsala (hon ska börja plugga där) så den blir kvar i Lysekil.

Martin: Jag har allt tänkt läsa Gaimans noveller någon gång. Tepper har jag inte hört talas om, får väl kolla upp henne.