Sidor

2009-12-08

Bokfrågornas ABC - A

Den här utmaningen från Lilla O verkar kul så jag hakar på (i efterskott).

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Idéernas grotta av José Carlos Somoza utspelar sig i det antika Grekland, och det är en lurig och hela tiden spännande och intressant deckare. Jag hittade en bra recension här, för den som vill veta något om handlingen.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Nej, här står det still. Kan inte komma på någon Adam jag har läst något av, eller om. En snabb sökning på Libraryting bland mina böcker gav resultatet Adam och Eva av Arto Paasilinna. Jag vill minnas att jag fick den i julklapp någon gång, men jag har aldrig varit sugen på att läsa den.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Man läste mycket för mig när jag var liten, så jag har massor av barndomsfavoriter, men en som verkligen får mitt hjärta att känna sig lite extra varmt är Kom in och drick en kopp te av Karin Stjernholm Ræder. Det är en gulligt illustrerad bilderbok som handlar om en tant som bjuder in en grävling vid namn Grustav på en kopp te. Snart flyttar hela hans familj in, vilket tantens sköldpadda Mollberg blir sur över. Men Mollberg och Grustav blir vänner när de hjälps åt att leta efter Lill-Grustav som rymt hemifrån.

Mormor läste den för mig, och en gång när jag, hon och morfar var ute och plockade svamp i skogen, gick jag omkring och ropade på grävlingar (och älgar) och ville bjuda hem dem på en kopp te. Det var dock ingen som nappade på erbjudandet.

Själv har jag inte läst den för några barn, om jag nu inte läste den för min lillebror någon gång när han var liten.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Nattens inre och Konturer av den dag som nalkas är två ruggiga och ruggigt bra romaner av Léonora Miano. De handlar om otäcka saker som människor gör, och tvingas göra, mot varandra i skuggan av krig. Böckerna utspelar sig i ett fiktivt västafrikanskt land, som först drabbas av krig, i Nattens inre, och sedan av efterkrigstidens förfall i Konturer av den dag som nalkas, i ett samhälle där barn är en handelsvara och religion är en fasad för mörka krafter. Språket är starkt och vackert, och ibland är det nästan plågsamt att läsa.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Léonora Miano är en för mig okänd författare som låter riktigt spännande. Kul att du hängde på utmaningen!

Olivia sa...

Det är en rolig utmaning, och dina frågor är riktigt bra!