Sidor

2009-12-08

Bokfrågornas ABC - B

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Mängder, mängder. Jag har långt över 1000 böcker. Jag köper på loppis, antikvariat, nätbokhandlar, ebay, vanliga bokhandlar, utgallrade låneböcker från biblioteket. Dessutom laddar jag ner e-böcker (både legalt och illegalt). Min hylla med engelskspråkig litteratur, främst då fantasy, skulle jag inte vilja leva utan. Jag är också väldigt förtjust i min kokbokssamling, som hela tiden växer (ett av mina senaste loppisfynd är kokboken Kokfrun, från 1927). Jag lånar förstås en massa böcker också, från vänner och från biblioteket. Och nej, jag hinner inte läsa allt.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Dan Browns Gåtornas palats var riktigt, riktigt usel. Det är sällan jag avslutar böcker som visar sig vara dåliga, men den var faktiskt lite underhållande också, i all sin uselhet. Annars är jag rätt bra på att undvika kassa böcker. Det är ju inte som att jag frivilligt utsätter mig för Camilla Läckberg.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

I min värld, nej. Visst finns det sådant som jag betraktar som skräp, som Björn Ranelid och ovan nämnda Läckberg, men det finns ju folk som gillar dem så jag betraktar inte deras litteratur som mindre värd. Sedan finns det ju mer eller mindre välskriven litteratur, litteratur som bara underhåller och litteratur som går in på djupet och verkligen ställer krav på läsaren. Men att den ena skulle vara finare än den andra, det går jag inte med på. Jag vet att jag är löjligt politiskt korrekt i den här frågan, men jag hatar litterärt snobberi.

Fast ett enklare svar på frågan skulle nog vara, att fin litteratur för mig är riktigt bra fantasy.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Nej, jag är inte särskilt förtjust i biografier. Verkliga människoöden tråkar ut mig. Det finns förstås undantag, In i vildmarken tyckte jag till exempel var riktigt bra. Ibland kan det vara kul att läsa om någon historisk person, men det är sällan jag orkar läsa en hel biografi. Fejkbiografier intresserar mig inte heller. Däremot kan romaner som bygger på verkliga händelser vara bra, till exempel Mordbyn som jag nyligen läste.

Frågor från Lilla O

8 kommentarer:

Lilla O sa...

Just fantasy är inte riktigt min grej, men det kanske finns någon bok som kan ändra min uppfattning. Håller med dig om att det lätt blir snobbigt att diskutera kvalitet på literatur.

Olivia sa...

Alla kan ju inte gilla allt. Och ärligt talat så ges det ut en hel del skit i fantasygenren, precis som i alla genrer. Min syster fick mig att påbörja en fantasyserie (av Terry Goodkind), och först efter fjärde boken insåg jag att jag slösat bort värdefull lästid på något av det sämsta jag läst.

Martina sa...

Jag tror att jag höll ut till sjätte boken (på svenska) i Sanningens svärd av Goodkind... men sen orkade jag inte mer.

Olivia sa...

Första boken tyckte jag var ganska underhållande, så det var nog därför jag fortsatte en bit in i serien. Jag förstår inte hur min syster kan tycka att den är så bra, hon brukar ha bättre smak än så.

Anonym sa...

Bra fantasy för en skeptiker då?

Lilla O sa...

Oj, min kommentar blev anonym, inte meningen. Skulle vara kul med ett tips, gärna en inte allt för tjock sak.

Martina sa...

Lilla O: nej, jag skulle inte säga att det är bra fantasy för en skeptiker... risken finns att man skulle tycka "men vad är det här för skräp?" och aldrig pröva fantasy igen. Testa t.ex. Locke Lamoras lögner av Scott Lynch (fast den är inte så tunn iochför sig).

Olivia sa...

Ja, Locke Lamoras lögner är bra, fast jag tvingade min pappa att läsa den trots att han bara läser deckare annars, och han gillade den inte.

Jag ska försöka fundera ut någon bok att rekommendera, men det är svårt.