Sidor

2009-12-16

Bokfrågornas ABC del 3

Oj oj, del tre i abc-utmaningen är svårast hittills, så det blir inte direkt några djupgående svar.

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Lättlästa, humoristiska må-bra romaner, som oftast har en romantisk handling, eller en kvinna som kämpar sig igenom diverse svårigheter för att till slut få ett lyckligt slut. Jag har inte läst så mycket i genren, men det finns faktiskt ett par författarinnor jag gillar, Jane Green och Jennifer Wiener. Jag har inte läst allt av dem, men det jag har läst har faktist varit underhållande. Jag tror att en del personer undermedvetet ser ner på genren för att den är riktad nästan enbart till kvinnor.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

Jag kan faktiskt inte komma på någon. Reserverar den här platsen för eventuellt svar senare, om jag helt plötsligt skulle få en uppenbarelse.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Jag vet inte om han är litteraturens största, men jag är väldigt förtjust i Inquisitor Glokta i Joe Abercrombies fantasytrilogi The first law. Han är en bitter och cynisk krympling, som ständigt plågas av skador han fått under tortyr som krigsfånge. Han är rätt svår att beskriva, han måste läsas.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

Jag lägger aldrig citat på minnet, så jag googlade lite i stället, och hittade det här:




If there's a book you really want to read but it hasn't been written yet, then you must write it. ~Toni Morrison


Inga kommentarer: