Sidor

2009-12-22

Bokfrågornas ABC del 4

Sent omsider svarar jag nu på del 4 i Lilla Os utmaning.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Jag har många favoriter, så det blir svårt att välja. Men om jag nu måste välja en, så säger jag nog John Connolly, som med ett nästan poetiskt vackert språk skriver våldsamma och lite övernaturliga deckare med privatdetektiven Charlie Parker i huvudrollen. Jag har bara läst de fyra första böckerna än så länge, den nionde kommer ut nästa år. Jag har faktiskt tänkt göra 2010 till året då jag kommer ikapp i min läsning av Connollys böcker. Han har dessutom skrivit tre fristående romaner samt en novellsamling (jag har den signerade utgåvan av samlingen, men jag har tyvärr inte läst den).

Favoritperson är lite svårare. Jag är dock väldigt förtjust i kommissarie Brunetti i Donna Leons böcker, han är godhjärtad utan att vara mesig.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Jag fick också i mig en del under mina litteraturstudier (som visserligen bara varade en termin, men ändå), bland annat Brechts Den kaukasiska kritcirkeln, som jag tyckte mycket om. Den har jag inte sett spelad. Euripides Medea är en annan favorit. Den bästa pjäs jag sett spelad är nog Shakespeares Stormen.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Dexter, fast jag har bara sett första säsongen. Jag har läst de två första böckerna i serien, och tv-versionen är mycket bättre. Bones är jag väldigt förtjust i, men jag har inte läst Kathy Reichs böcker som den bygger (löst) på.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Terry Pratchetts bok Wintersmith utspelar sig på vintern. Det är den tredje delen i Discworldserien om den unga häxan Tiffany Aching. I den här boken blir the wintersmith, som är en slags personifiering av vintern, förälskad i henne. Böckerna om Tiffany hör till Pratchetts allra finaste, och är skrivna med lite yngre läsare i åtanke. Första boken, The Wee Free men finns översatt till svenska, under namnet Små blå män.

2 kommentarer:

bokstavlarna sa...

Håller med om både Dexter och Bones, mycket bra serier! Fast jag har inte läst böckerna, så jag vet inte om de är lika bra...

Stormen är en av mina absoluta Shakespeare-favoriter. Kul att du gillar den också!

Lilla O sa...

John Connelly har jag inte läst, men Michael Connelly är en favorit.