Sidor

2009-12-21

Sveriges sämsta bibliotek

Titeln kanske är lite väl överdriven, det finns säkert sämre, men jag nominerar ändå Lysekils Stadsbibliotek till Sveriges sämsta.

Jag har skrivit om Lysekils stadsbibliotek tidigare, i diverse spridda inlägg, men jag tänkte att en gång för alla samla några av mina iakttagelser och klagomål på ett ställe, och även skicka länken till någon av bibliotekarierna där, eftersom jag tycker att det här är något de borde ta till sig. Klagomål bakom ryggen på folk är bara fegt och ynkligt.

1. Mitt första och största klagomål är bibliotekariernas och assistenternas beteende. De är sura och ohjälpsamma, och det händer att assistenterna i utlåningsdisken inte ens svarar på tilltal. Detta är inte något jag är ensam om att tycka, jag har frågat ganska många Lysekilsbor vad de tycker om biblioteket, och det jag oftast får höra är att bibliotekarierna och assistenterna är så sura och dryga. Nu är de inte sura och dryga mot alla, om det kommer in någon de känner, eller någon de vill fjäska för, till exempel någon höjdare i kommunstyrelsen eller en kulturtant iklädd böljande kulturcape, då är det idel skratt och leenden. Men vi som är där flera gånger i veckan och som ser till att de faktiskt har en omsättning, vi bevärdigas inte ens med ett uppskattande leende.  Ber man om hjälp med något får man en så förintande blick att man genast vill be om ursäkt, trots att det är deras jobb. I de kurserna jag har gått hittills inom B&I har det talats en hel del om att bibliotekarierna ska kunna hjälpa till med att söka svar på det mesta, men jag tror inte att folk vågar fråga bibliotekarierna i Lysekil om någonting, för risken är att man får gå därifrån med dumstruten nedtryckt över de rodnande öronen. Det verkar som om det råder en allmän konsensus bland personalen på biblioteket att folk i allmänhet är för korkade för sitt eget bästa.

2. Det satsas alldeles för lite på barn- och ungdomsverksamheter. Barndelen av biblioteket börjar se lite skabbig ut, faktum är att den ser nästan exakt likadan ut som när jag var liten, och jag är nästan 32. Under årets sportlov hade de som enda sportlovsaktivitet för barn och ungdomar möjligheten att följa med sina mor- eller farföräldrar till biblioteket och hjälpa dem släktforska (se mitt inlägg om det här). Vänta nu, har bibliotekarierna som kom på den roliga aktiviteten ens varit barn?

3. Fjärrlån är i princip omöjligt. Jag kan drömma mig tillbaka till min tid i Värmland, där alla biblioteken samarbetade och man fick tag på i princip vilken bok man än ville ha. Fjärrlån på skönlitteratur var inget problem, men i Lysekil är det strängt förbjudet. Ibland är det kanske en fördel, eftersom de hellre köper in en bok än fjärrlånar den, men jag kan inte be dem köpa in varenda bok jag vill läsa.

4. Det här har jag klagat över mycket här på bloggen, men bibliotekariernas bristande respekt för fantasylitteratur är näst intill löjlig. En del barn- och ungdomsfantasy köps in (tack vare mig har de till exempel Naomi Noviks böcker), men kvalitetsfantasyn för vuxna är näst intill obefintlig. Det som de har är gammalt. Den enda nyare vuxenfantasy de har är Nick Perumovs serie Diamantsvärdet och träsvärdet (ryskt=fint). Jag bryr mig inte så mycket för egen del, jag köper min fantasy själv och läser på engelska, men jag kan väl inte vara den enda i Lysekil som gillar fantasy? Eller rättare sagt, det vet jag att jag inte är, Nick Perumov är alltid utlånad.
När jag frågade varför de inte köper in mer fantasy fick jag svaret att det inte är populärt. När jag sade att det är det visst, så fick jag svaret: "Inte bland de äldre". Vad är det för ett svar, och sedan när är biblioteket främst till för de gamla? Visst är det fint att gubbarna har någonstans att läsa sina dagstidningar tillsammans, och det är väl nog så trevligt att tanterna får läsa sin Alice Lyttkens. Men vi 70-talister då? Om jag har tolkat bokbloggosfären rätt så är vi ganska många som gillar fantasy, och då menar jag inte bara barnfantasy. Det finns mycket bra ny fantasy översatt till svenska, till exempel: George R.R. Martin, Patrick Rothfuss, Jasper Fforde och Scott Lynch för att bara nämna några. Jag vet att biblioteket hellre lägger sina pengar på deckare, men deckare är produkter av sin tid, som snabbt blir omoderna. Fantasy är däremot tidlöst, och har därmed längre bäst före datum på hyllan. Jag skulle kunna ge dem en lång lista på fantasy de borde ha, men jag känner på mig att jag inte ligger så bra till efter det här inlägget...

5. Punkt fem hänger ihop lite med föregående punkt, och det är att det inte bara är fantasy de är dåliga på. Överhuvudtaget har de ett rätt magert utbud, men köper gärna in böcker som ingen vill läsa. Jag säger inte att de bara har skräp, bevisligen lånar jag en hel del där (i år har jag faktiskt nästan bara läst böcker från biblioteket), men det är ändå mycket jag saknar. Varför har de till exempel ingen pockethylla? Det var längesedan jag besökte ett bibliotek som inte har det. Det är ett bra sätt att för en lite billigare slant köpa in sådant som de inte skulle våga sig på annars. Överhuvudtaget så är Lysekils Stadsbibliotek ett omodernt bibliotek, som borde ta klivet in i 2000-talet, hur obehagligt det än kan vara för bibliotekariernas stackars bakåtsträvande sinnen.

Nu frågar sig säkert någon varför jag ändå går till biblioteket. Svaret är enkelt, det är för att det är det enda som finns att tillgå. Jag skulle inte ha råd att åka till Uddevalla varje gång jag vill låna en bok. Så jag får stå ut, och hoppas att något av min kritik kanske går hem. Men jag tvivlar, bibliotekarierna i Lysekil förändrar sig inte, helt enkelt för att de inte behöver förändra sig, för det finns ändå inget annat bibliotek att gå till här.

Jag vill slutligen påpeka att det finns en och annan trevlig bibliotekarie och assistent på biblioteket, men de som är sura förstör ju helhetsintrycket.

Tillägg 14:e april 2010: Jag förstår att det mesta bottnar i personalbrist och dåligt med pengar. Och ja, min kritik är aningen överdriven. Och märkligt nog har biblioteket blivit bättre den senaste tiden. Det kan kanske ha något att göra med den nya vikarierande barnbibliotekarien. Jag låter ändå det här inlägget finnas kvar, även om jag ångrar en del jag skrev.

11 kommentarer:

Arina sa...

Väl skrivet och jag har av någon anledning inte svårt att tro på det du skriver.

Den luttrade bibliotekarien sa...

Trist att du har oturen att just ditt bibliotek är så dåligt. Jag har aldrig ens varit i närheten av Lysekil så jag kan inte uttala mig om just det biblioteket men på mig låter det som om flera av problemen som du klagar på har att göra med bibliotekets antagligen dåliga ekonomi. Att ha begränsningar när det gäller fjärrlån är mycket vanligt, ett fjärrlån kostar faktiskt ganska mycket pengar för ett bibliotek. Kommer inte ihåg exakt men det går löst på ett par hundra kronor/lån. Att de inte köper in all fantasy som du föreslår kan ha många orsaker, en kan vara att de titlar du föreslår inte finns i BTJ:s BURK-sök vilket innebär en hel del merarbete och extra kostnad, något som de kanske inte har resurser till. Att personalen är otrevlig och sur finns det däremot ingen ursäkt för (men en bidragande orsak kan ju vara personalbrist med en trött och utarbetad personal?).

Den luttrade bibliotekarien sa...

Ett tillägg: Jag hoppas att du som färdig bibliotekarie alltid kommer att arbeta med ett stort leende på läpparna i ditt möte med låntagarna - inte alltid så lätt alla gånger.

Olivia sa...

Ja, jag vet att de antagligen
har dålig ekonomi, hela kommunen har dålig ekonomi. Och jag kan förstå det där med fjärrlånen. Det är förstås inte bibliotekets fel att de inte har samma system som i Värmland där alla biblioteken samarbetar.

Jag har inte föreslagit så mycket fantasy till dem, eftersom jag fick ett så nedlåtande svar den gången jag gjorde det.

Och nej, jag kommer inte att vara trevlig hela tiden som bibliotekarie, men jag kommer i alla fall att försöka. Jag tror faktiskt att jag har lärt mig ett och annat om ödmjukhet genom att jobba med dementa.

Olivia sa...

Jag vill utveckla det där med fantasy: Det borde inte vara min sak att se till att de är uppdaterade på det området, det är deras jobb! Bara för att ingen i personalen på biblioteket gillar den genren, betyder det inte att de har rätt att ignorera den.

Anonym sa...

Jag känner så väl igen mig i din kritik trots att jag aldrig satt min fot på biblioteket i Lysekil! Det kunde lika gärna vara mitt lokala bibliotek du skrev om.

Här är personalen varken kunnig, trevlig eller speciellt bokintresserad. De har andra saker de vill att biblioteket ska vara än ett ställe där vi lästörstande kan få hjälp att hitta rätt i bokdjungeln. Och när det gäller inköp är det mest samma titlar som står i pockethyllan i mataffären som verkar köpas in.

Stå på dig! Du blir säkert en jättebra bibliotekarie.

/Kajsa

Anonym sa...

Hej Olivia. Tråkigt att du har fått en sådan negativ bild av biblioteket i Lysekil. Vid en "nöjd-kund-undersökning" vi gjorde för drygt ett år sedan svarade låntagarna precis tvärt emot.

Vi ställde bl.a. frågan "Hur nöjd är du med vår service?" (med service menas ett bra bemötande från personalen, att låntagarna känner att de kan få hjälp med det man behöver samt att man får det utan oskäligt dröjsmål).

Detta är den del av undersökningen som gavs högst poäng (6,5 av maximalt 7). Bilden är relativt samstämmig och personalen beskriv överlag i starkt positiva termer såsom kunniga, kompetenta, trevliga, tjänstvilliga, tillmötesgående, lyhörda, vänliga och hjälpsamma.

Vill du veta mer om detta är du välkommen att höra av dig.

Med vänliga hälsningar
Per Bäckström
Kultur- och fritidschef
Lysekils kommun

Olivia sa...

Tack Kajsa! Skönt att inte vara den enda som törs klaga på biblioteket, fast tråkigt att du också har råkat ut för ett dåligt bibliotek.

Maria sa...

Jag tycker du ska ta ett snack med Kultur-och fritidschefen. I sin kommentar gömmer han sig bakom den tidigare kundundersökningen. Han borde ta chansen att lyssna på dig och reflektera över vad han får höra.

Anna-Stina sa...

Jag hoppas också att personalen på biblioteket kan se ditt inlägg som konstruktiv kritik. Jag tror inte heller att det är ovanligt att biblioteken (alltså fler än i Lysekil) uppfattas såhär.

Olivia sa...

Maria: Jag svarade på kultur-och fritidschefens kommentar i ett e-mail, men han har inte svarat. Jag skrev i alla fall att sådana undersökningar knappast är tillförlitliga.

Anna-Stina: Jag borde antagligen ha varit lite mildare i min kritik, nu kan de ju bara avfärda mig som en arg och bitter tokstolle.