Sidor

2008-02-20

30

Så var man helt plötsligt 30 år gammal. Med två avhoppade utbildningar, studielån på 200 000, inga barn, inga pengar, överviktig. Men jag känner mig rätt nöjd ändå, jag har några år på mig att uträtta stordåd.

Vid det här laget borde jag vara ganska vuxen, men det är jag inte. Jag känner mig fortfarande som den lilla flickan på bilden här intill, och beter mig dessvärre som henne ibland också (eller ännu värre, som den fjortonåriga Olivia som fick flytta till behandlingshem för att hon vägrade gå till skolan).

Jag kanske ska ta tillfället i akt och skriva lite om hur jag blev den boknörd som jag är idag. Som de flesta barn så älskade jag sagor och serietidningar. Mamma läste mycket för mig, men bäst var det när mormor läste. Hennes röst var så trygg på något sätt, och det var roligt när hon somnade och serietidningarna (eller Rasmus Nalle, som var min favorit) föll ner över hennes ansikte och hon började snarka.

Jag var inte så snabb att lära mig läsa, men när jag väl hade bemästrat bokstäverna, så gick det inte att stoppa mig. Jag älskade att gå till biblioteket och låna böcker, allra bäst var det att gå med morfar till Lysekils stadsbibliotek på somrarna när jag var där. Morfar lät mig låna vad jag ville, det blev nog mest Tintin, men jag minns en gång när jag hade sett den tecknade versionen av Häxan och lejonet, och morfar hjälpte mig att hitta Narniaböckerna på biblioteket. Det blev min introduktion till fantasy. Morfar själv läste mest thrillers, och Sidney Sheldon. Han skrev in sitt lånekortsnummer på den där lappen som alltid satt på sista sidan i låneböcker, för att inte råka läsa om en bok av misstag (jag tycker om att tänka på det när jag är på biblioteket i Lysekil, att morfar har lämnat spår efter sig där).

Jag kan inte säga exakt när jag började låna från vuxenavdelningen på biblioteken, men jag vet att jag redan hade läst Grottbjörnens folk när vi fick se den på video i skolan när jag gick i femman eller sexan. I den vevan började jag läsa en massa Stephen King också. Men jag har aldrig slutat gilla barn- och ungdomsböcker, jag läser mycket sådant också (förmodligen mer nu än när jag var tonåring).

Del två om mitt läsande kommer snart, tills dess, ett foto på mig i en tröja som jag tror indikerar att fotot är från ungefär 1990.

Tillägg kl 01.30: Mina systrars pappa och hans fru kom förbi och överraskade mig strax efter tolv med en stor bricka med fika och presenter. Han ska åka till Ryssland senare i natt så de kunde inte komma på morgonen. Hon hade med gitarren och sjöng ett par ryska sånger, och han hade underligt nog på sig en pirathatt med tillhörande grönt hår.

4 kommentarer:

ka sa...

Hjärtliga gratulationer från damen i Gröna rummet som också snart uppnår den aktningsvärda medelåldern!

Arina sa...

Hjärtliga gratulationer från en som önskar att hon fick fira dig riktigt ordentligt.

Skicka önskelista.

Olivia sa...

Tack båda två!

Lena sa...

Grattis, när jag fyllde 30 hade jag två ovslutade utbildningar bakom mig, studieskulder och det gör inte så mycket i längden. Så länge man trivs med det kära livet, så kan det innehålla precis vad som helst.