Sidor

2008-02-29

Hur är det med allmänbildningen?

Min syster gick fram till informationsdisken på Akademibokhandeln och frågade var böckerna om Djingis Khan stod. Hon fick svaret:

"Vad är det?"

Nu kanske hon skulle ha frågat var historieböckerna stod. Men ändå, alla som gått åtminstone på högstadiet vet väl vem Djingis Khan var?

Men jag ska kanske inte klanka ner på andra, jag själv ser tydligen väldigt korkad ut. Jag stod och tittade lite bland böckerna på universitetsbiblioteket, bara för att se om jag kunde hitta något kul att fördriva tiden med tills föreläsningen började.

Då kom en dam (som inte jobbar där) fram till mig och frågade: " Kan du inte hitta boken du letar efter?" (det fattades bara ett lilla vän på slutet)

Hon menade förstås väl, men kan man inte få titta på böcker ifred utan att bli anklagad för att vara inkompetent? Måste man alltid ha bestämt i förväg vilken bok man ska låna?

1 kommentar:

camilla sa...

Stressande bibliotekarier är det värsta jag vet! Att browsa bland hyllorna ska göras i lugn och ro och bibblosar ska uppmuntra läsande och inte avskräcka besökare! Och detta oavsett om man är på ett uni-bibblo eller ett "vanligt" bibblo. :)