Sidor

2008-02-29

Kit Whitfield: Nattvakt

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Jag läste den för att komma ur min svacka, jag behövde en spännande och lättläst bok som inte krävde så värst mycket av mig som läsare.

I grund och botten är det en ganska svag kriminalhistoria, men den utspelar sig i en alternativ verklighet. Det är en värld som liknar vår, förutom att de allra flesta är varulvar. De som inte är det, som är vanliga människor, är betraktade som ett slags missfoster.

De som inte är varulvar måste en natt i månaden hålla vakt när alla andra blir förvandlade, och se till att de håller sig till utegångsförbudet (vilket långt ifrån alla gör).

Lola Galley är bokens huvudperson och hon jobbar motvilligt som advokat åt sådana som har sprungit fritt, och därmed brutit mot lagen. Hon dras in i en mordhärva, möter kärleken, tampas med klassfrågor. Och så vidare. Intressant men inte särskilt djupt.

Man skulle kunna tro att boken är spännande och lite kuslig, men det är den verkligen inte. Fast det kan bero på att jag aldrig har tyckt att varulvar är särskilt otäcka.

2 kommentarer:

Arina sa...

Låter inte särskilt intressant, men så gillar jag inte varulvsböcker heller.

Olivia sa...

Nej, det är verkligen inte din typ av bok. Och jag kommer nog glömma bort att jag har läst den.