Sidor

2008-02-09

För att jag inte kunde komma på något annat


Jag samlar på kokböcker, och när mormor för ett tag sedan flyttade till ålderdomshem tog jag hand om hennes. Min favorit är Husmoderns "sätt" -bok, från 1937. Dels för att den faktiskt har en del riktigt bra recept (bortsett från att man på den tiden inte angav saker som ugnsvärme, tillagningstider och exakta mått).
Men mest för att den (liksom alla gamla kokböcker) har en massa härligt äckliga recept. Jag har faktiskt sett mormor använda den här boken ganska mycket, men följande maträtt har hon som tur är aldrig bjudit på.

Kalvhjärna à la diable:

Kokt kalvhjärna skäres i tärningar, som blandas med en sås, tillagad av engelsk senap, litet ättika, socker och salt samt litet buljong. Såsen avsmakas med litet finskuren gräslök och fylles i urholkade brödkrutonger, som serveras så varma som möjligt.

2 kommentarer:

Arina sa...

Jag har en urgammal Sju sorters kakor. Alla ingredienser skall vägas, men det blir mycket bättre än när jag bakar evder den nya upplagan.

Olivia sa...

Ja, när det gäller bakverk måste ju vägning vara mycket mer precist än mått.